Κατατέθηκε αργά χθες το βράδυ το πολυνομοσχέδιο με όλα τα μέτρα που θα οδηγήσουν σε κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης και θα κάνουν ακόμα δυσκολότερη τη ζωή των Ελλήνων.
Το πολυνομοσχέδιο θα πάει την Πέμπτη 18 Μαΐου στην Ολομέλεια της Βουλής προκειμένου να ψηφιστεί και οι βουλευτές πρέπει μέχρι τότε να έχουν διαβάσει τις 941 σελίδες για τα μέτρα που συνολικά θα ξεπεράσουν τα 4 δισ. ευρώ.
Το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο 2018- 2021 προβλέπει πάρα πολύ υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα έως και το 2021.
Το κατά ESA 2010 πρωτογενές πλεόνασμα προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 2,1% του ΑΕΠ (3,817 δισ. ευρώ) εφέτος και να αυξάνεται συνεχώς, στο 3,9% του ΑΕΠ (7,415 δισ. ευρώ) το 2018, στο 4,4% του ΑΕΠ (8,522 δισ. ευρώ) το 2019 και στο 4,8% του ΑΕΠ (9,675 δισ. ευρώ) το 2020, για να «εκτοξευθεί» στο 5,6% του ΑΕΠ (11,825 δισ. ευρώ) το 2021.
Και παρόλο που το κατά ESA πλεόνασμα διαφέρει από αυτό με βάση το πρόγραμμα, οι συγκεκριμένες προβλέψεις καταδεικνύουν υπερκάλυψη και του μνημονιακού στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ. Καθώς, τα αντίστοιχα πλεονάσματα του Μεσοπρόθεσμου με βάση τη μεθοδολογία του προγράμματος είναι 1,8% του ΑΕΠ το 2017 (έναντι στόχου 1,75% του ΑΕΠ) και στη συνέχεια στην περιοχή του 4% του ΑΕΠ έως και το 2021.
Σύμφωνα με τον «οδικό χάρτη» για την οικονομία που αποτελεί το Μεσοπρόθεσμο, εφέτος χαμηλώνει ο πήχης για την ανάπτυξη στο 1,8% από 2,7% που ήταν η παλαιότερη εκτίμηση στον προϋπολογισμό και 2,1% της πρόβλεψης της Κομισιόν.
Το 2018 προβλέπεται άνοδος κατά 2,4% του ΑΕΠ (έναντι 2,5% της Κομισιόν), το 2019 κατά 2,6%, το 2020 κατά 2,3% και το 2021 κατά 2,2%. Η άνοδος του ΑΕΠ θα βασιστεί κατά κύριο λόγο στις ιδιωτικές επενδύσεις, ο οποίες προβλέπεται να αυξηθούν κατά 5,9% εφέτος, κατά 10,8% το 2018, κατά 12,1% το 2019, κατά 9,6% το 2020 και κατά 7,7% το 2021. Δευτερευόντως, η ιδιωτική κατανάλωση θα αυξηθεί κατά 1,3% το 2017, κατά 1,4% το 2018, κατά 1,3% το 2019, κατά 1,2% το 2020 και κατά 1,2% το 2021. Πολύ χαμηλότερα θα κινηθούν οι δημόσιες επενδύσεις οι οποίες θα αυξάνονται κατά 0,32% κατά μέσο όρο την περίοδο 2017- 2021.
Οι εξαγωγές προβλέπεται να αυξηθούν κατά 3,3% εφέτος, κατά 4% το 2018, κατά 4,4% το 2019, κατά 3,2% το 2020 και κατά 3% το 2021. Ενώ, οι εισαγωγές θα αυξάνονται κατά 2,8% εφέτος, κατά 3,5% το 2018, κατά 4,3% το 2019, κατά 3,1% το 2020 και κατά 2,9% το 2021. Ο πληθωρισμός θα έχει θετικό πρόσημο καθ’ όλη την περίοδο και θα αυξηθεί κατά 1,2% εφέτος, κατά 1,1% το 2018, κατά 1,3% το 2019, κατά 1,6% το 2020 και κατά 1,8% το 2021. Για την ανεργία προβλέπεται αποκλιμάκωση, από ποσοστό 21% εφέτος, στο 19,8% το 2018, στο 18,3% το 2019, στο 17,1% το 2020 και στο 16,3% το 2021.
Το ΑΕΠ προβλέπεται ότι θα αυξηθεί από τα 181,204 δισ. ευρώ εφέτος στα 211,208 δισ. ευρώ το 2021. Ενώ, το δημόσιο χρέος από τα 319,7 δισ. ευρώ εφέτος (176,4% του ΑΕΠ) θα διαμορφωθεί σε 316 δισ. ευρώ (149,6% του ΑΕΠ) το 2021.
Ο κανόνας της μιας πρόσληψης για κάθε τέσσερις αποχωρήσεις στο Δημόσιο εφέτος, θα μεταβληθεί σταδιακά ως εξής: 1:3 το 2018, 1:2 το 2019, και 1:1 το 2020 και το 2021. Συνολικά την περίοδο 2017- 2021 θα υπάρξουν στο Δημόσιο 54.895 αποχωρήσεις και 39.818 προσλήψεις, οι οποίες κατανέμονται σε 40.657 αποχωρήσεις και 31.370 προσλήψεις στην κεντρική διοίκηση (στενός δημόσιος τομέας) και σε 14.238 αποχωρήσεις και 8.448 προσλήψεις στους υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης (ΟΤΑ, ΔΕΚΟ κ.ά.).
Για τις αποκρατικοποιήσεις, προβλέπονται συνολικά έσοδα 4,564 δισ. ευρώ την περίοδο 2017- 2021, τα οποία κατανέμονται σε 2,153 δισ. ευρώ εφέτος, σε 2,073 δισ. ευρώ το 2018, σε 143 εκατ. ευρώ το 2019, σε 109 εκατ. ευρώ το 2020 και σε 86 εκατ. ευρώ το 2021. Στο υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων περνούν από το ΤΑΙΠΕΔ και οι ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ.
Το σύνολο των παρεμβάσεων στο συνταξιοδοτικό (από συντάξεις και εισφορές) ανέρχεται το 2019 σε 2,63 δισ. ευρώ. Το 2020 προστίθενται τα μέτρα αύξησης των εσόδων (αφορολόγητο) που φτάνουν στο 1,92 δισ. ευρώ. Τα έσοδα του κράτους, από την περιοχή των 55 δισ. ευρώ την τριετία 2017- 2019 προβλέπεται ότι θα αυξηθούν σε 56,8 δισ. ευρώ το 2020.
Το Μεσοπρόθεσμο περιγράφει αναλυτικά τις δράσεις ανά υπουργείο και ανά τομέα (π.χ. ανάπτυξη) για να επιτευχθούν οι στόχοι. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται:
- Η τροποποίηση της νομοθεσίας, προκειμένου να παραχωρείται άδεια παραμονής και εργασίας στην Ελλάδα και για την επενδυτική δραστηριότητα των αλλοδαπών (π.χ. προθεσμιακές καταθέσεις, ομόλογα κ.ά.) εκτός από την αγορά ακινήτων.
- Η επαναλειτουργία των σχολών ξεναγών του υπουργείου Τουρισμού.
- Η επέκταση στο σύνολο των περιφερειών της χώρας της επιδοτούμενης ενοικίασης διαμερισμάτων για διαμονή αιτούντων άσυλο, με ενδεχόμενη, εάν χρειαστεί, εφαρμογή μεσομακροπρόθεσμα και για τους πρόσφυγες.
Θα επιτρέπεται η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων όλες τις Κυριακές – εκτός από μία Κυριακή του Αυγούστου – την περίοδο από Μάιο μέχρι Οκτώβριο στις εξής περιοχές: Δήμος Αθηναίων, μέρος του ιστορικού κέντρου Θεσσαλονίκης, μέρος της εμπορικής περιοχής γύρω από το λιμάνι του Πειραιά, μέρος του παραλιακού μετώπου στον Νότιο Τομέα Αθηνών (επιλεγμένες περιοχές σε Καλλιθέα, Παλαιό Φάληρο, ‘Αλιμο, Ελληνικό, Γλυφάδα) και μέρος της εμπορικής περιοχής γύρω από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Αυτά προβλέπονται, για θέματα αρμοδιότητας του υπουργείου Οικονομίας, στο σχέδιο νόμου που επικυρώνει τη συμφωνία με τους θεσμούς και κατατέθηκε αργά το βράδυ στη Βουλή προς ψήφιση.
Δηλαδή η συμφωνία αφορά μόνο επιλεγμένες περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης. Για την υπόλοιπη Ελλάδα, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, ισχύει η υφιστάμενη δυνατότητα ρύθμισης μέσω των αποφάσεων των αντιπεριφερειαρχών.
Επίσης, καταργούνται οι περιορισμοί που προβλέπονται στον νόμο 4177/2013 σχετικά με το μέγεθος και το είδος καταστημάτων τα οποία επιτρέπεται να λειτουργούν σύμφωνα με αποφάσεις αντιπεριφερειάρχη (καταστήματα άνω των 250 τ.μ., αλυσίδες, shop in a shop, outlet).
Στο μεταξύ, μετατροπές προβλέπονται και για την εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών επιχειρήσεων και συγκεκριμένα για την περίπτωση που υπάρχει διάσταση απόψεων μεταξύ του ποσού που δηλώνει ο οφειλέτης και του ποσού που βεβαιώνει ο πιστωτής. Στόχος είναι η ελαχιστοποίηση της επιβάρυνσης των πρωτοδικείων όταν κρίνουν συμφωνίες επικύρωσης συμφωνιών όπου υπήρξε αμφισβήτηση απαίτησης από τον πιστωτή.
Ακόμη, διευρύνεται ο σκοπός των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, προκειμένου να περιλαμβάνει εκτός από όσα προβλέπει ήδη η νομοθεσία, και η δυνατότητα διαχείρισης ακινήτων αλλά με πολύ συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Τέλος, σχετικά με τη διενέργεια ηλεκτρονικών δημόσιων διαγωνισμών, θα επιτρέπεται, μέχρι τον Οκτώβριο του 2017, να μην είναι ηλεκτρονικοί οι διαγωνισμοί για δημόσια έργα, προκειμένου να ετοιμαστούν πλήρως οι απαραίτητες δομές για την ηλεκτρονικοποίηση του συστήματος.