Ποιοι θα δουν αυξήσεις στον μισθό τους με τις αλλαγές στα ειδικά μισθολόγια;
Περίπου στο μισό θα μειωθούν τα ειδικά μισθολόγια στο Δημόσιο, μετά τη ριζική αναδιάρθρωση του καθεστώτος των ειδικών μισθολογίων αλλά και των επιδομάτων.
Κερδισμένοι όμως φαίνεται πως θα είναι όσοι διατηρήσουν το καθεστώς του ειδικού μισθολογίου αφού τελικά θα έχουν αύξηση στις απολαβές τους.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες της εφημερίδας «Καθημερινή», κεντρικός άξονας του νέου πλαισίου για τα ειδικά μισθολόγια είναι η εξίσωση των αποδοχών όσων έχουν τα ίδια εργασιακά χαρακτηριστικά.
Ορισμένα ειδικά επιδόματα θα διατηρηθούν αναλόγως των ιδιαίτερων συνθηκών εργασίας ορισμένων κλάδων ενώ τα περισσότερα θα ενσωματωθούν στον βασικό μισθό.
Η μείωση των αποδοχών που προκύπτει για πολλούς εργαζομένους από την εφαρμογή του νέου ενιαίου μισθολογίου αναμένεται να καλυφθούν τόσο από την «προσωπική διαφορά» όσο και από τις μελλοντικές αυξήσεις που εκείνοι θα λάβουν εξαιτίας της μισθολογικής ωρίμανσης ή των προαγωγών.
Αν από τις αλλαγές προκύψουν αυξήσεις, αυτές θα χορηγηθούν σε βάθος 4ετίας.
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εξετάζει το ενδεχόμενοι γιατροί και πανεπιστημιακοί να λάβουν κάποιες αυξήσεις. Στόχος της κυβέρνησης είναι να στείλει το μήνυμα ότι η κυβέρνηση θέλει να στηρίξει τους κλάδους όπου αυτή τη στιγμή παρατηρείται φυγή προς το εξωτερικό προσωπικού με υψηλή κατάρτιση (brain drain).
Αν και οι αυξήσεις που θα δοθούν –εφόσον προκύψει τέτοια δυνατότητα– δεν θα είναι τέτοιες που να αποτρέπουν τη φυγή τους, στην κυβέρνηση θα επιδιώξουν να εξαντλήσουν όλα τα περιθώρια για να προχωρήσουν σε μια έστω και συμβολικού χαρακτήρα κίνηση για τις συγκεκριμένες κατηγορίες υπαλλήλων.
Οι αλλαγές στα ειδικά μισθολόγια αναμένεται να επηρεάσουν 188.000 εργαζομένους από το σύνολο των 658.000 δημοσίων υπαλλήλων (το 28,5%). Το μισθολογικό κονδύλι των αμειβόμενων με ειδικό καθεστώς υπολογίζεται σε περίπου 5 δισ. ευρώ και αντιπροσωπεύει το 35% της συνολικής μισθολογικής δαπάνης της γενικής κυβέρνησης.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινή», οι αλλαγές που προωθούνται είναι οι εξής:
1. Μείωση του αριθμού των ειδικών μισθολογίων από περίπου 20 που είναι σήμερα σε 8-9. Η μείωση θα προέλθει από τη συγχώνευση μισθολογίων που έχουν όμοιο αντικείμενο απασχόλησης (για παράδειγμα θα δημιουργηθεί ένα ειδικό μισθολόγιο για όλα τα μέλη ΔΕΠ ΑΕΙ, ΕΠ ΤΕΙ, ΕΕΔΙΠ, ΕΔΙΠ, εκπαιδευτικό προσωπικό ΑΕΝ, Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών). Η συνένωση των ομοειδών ειδικών μισθολογίων θα γίνει με τη σύνδεση των αποδοχών κάθε μισθολογίου με ένα συγκεκριμένο σημείο αναφοράς.
Στο παράδειγμα των πανεπιστημιακών θα μπορούσε ως σημείο αναφοράς να οριστούν οι αποδοχές του καθηγητή πανεπιστημίου, ενώ οι αποδοχές των άλλων βαθμών θα διαμορφώνονται ως ποσοστό επί των αποδοχών του σημείου αναφοράς.
2. Για τον υπολογισμό των νέων αποδοχών του υπαλλήλου που θα αποτελεί το σημείο αναφοράς, θα υπολογίζονται οι σημερινές του αποδοχές, όπως αυτές προκύπτουν από τον συμψηφισμό του βασικού μισθού, του χρονοεπιδόματος, καθώς και των επιδομάτων που λαμβάνονται υπόψη στον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών.
Ετσι, για τους πανεπιστημιακούς, θα είναι ο βασικός μισθός συν το επίδομα διδακτικής προετοιμασίας και εξωδιδακτικής πανεπιστημιακής απασχόλησης, καθώς και η πάγια αποζημίωση για τη δημιουργία και ενημέρωση βιβλιοθήκης και για συμμετοχή σε συνέδρια.
3. Εκτός από τα παραπάνω επιδόματα, προβλέπεται και η διατήρηση ενός επιδόματος που θα αφορά τα ειδικά καθήκοντα κάθε κατηγορίας. Το επίδομα αυτό, όμως, θα καταβάλλεται μετά την αξιολόγηση του υπαλλήλου και θα συνδέεται με την ενεργό άσκηση των προβλεπόμενων καθηκόντων του. Αυτό σημαίνει ότι για να καταβληθεί για παράδειγμα το ερευνητικό επίδομα στους πανεπιστημιακούς, θα πρέπει να έχει προηγηθεί αξιολόγησή τους. Για άλλες κατηγορίες θα προβλέπεται ως κίνητρο απόδοσης ή ειδικών καθηκόντων κ.ο.κ.