Για το Renegade, τα έχουμε πει πολλές φορές. Πρόκειται για την αναβίωση του θρυλικού αμερικάνικου Jeep της δεκαετίας του ’70, που έγινε σήμερα (χάρη στην ενσωμάτωση της Chrysler στη FIAT), χειροπιαστή πραγματικότητα, καθώς η απόκτησή του μπορεί να γίνει σε απόλυτα λογική τιμή, ενώ -ακόμα περισσότερο- το κόστος μετακίνησης του, έχει εξορθολογιστεί απολύτως, τόσο με τους κινητήρες βενζίνης, όσο και με τους ντιζελοκινητήρες, οι οποίοι έχουν εξελιχθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια.
Το συγκεκριμένο μοντέλο της Jeep (ουσιαστικά αδελφό των FIAT 500L & 500X), έτυχε αμέσως ενθουσιώδους υποδοχής/αποδοχής στην ελληνική πραγματικότητα της κρίσης και μάλιστα μια μερίδα ελλήνων δημοσιογράφων το εξέλεξε σαν «Ελληνικό Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2016».
Εμείς, έχοντας στο πρόσφατο παρελθόν οδηγήσει τις εκδόσεις 1,6 MJTD & 2.0 4X4 Trailhawk, βρεθήκαμε στην ψηλή (με ελλειμματική πλευρική στήριξη) θέση οδήγησης της τετρακίνητης έκδοσης, με τον βενζινοκινητήρα των 1400 κ.εκ. με turbo και το αυτόματο κιβώτιο των 9 (ναι, σωστά διαβάσατε, εννέα) σχέσεων.
Ο κινητήρας αυτός, προϊόν συνεργασίας με τη FIAT, έχει σύστημα μεταβλητού χρονισμού και βύθισης των βαλβίδων MultiAir2, ενώ ελέγχει σε κάθε στιγμή την ποιότητα της καύσης ανά κύλινδρο και το χρόνο καύσης, προσαρμόζοντας το καύσιμο με ακρίβεια ώστε να βελτιώνει την οικονομία καυσίμου. Με σύστημα star/stop και ομαλή παροχή ισχύος χάρη στις 9 σχέσεις, έχει κόκκινο στις 6750 σ.α.λ. και ροπή 25,5 χγρμ. που είναι διαθέσιμη σε ευρύ φάσμα στροφών (2.500 – 4.000 σ.α.λ.), ενώ στην πράξη τραβάει πολύ καλά από τις 1500 σ.α.λ. και πάνω.
Οι επιδόσεις (κατά τον κατασκευαστή) είναι, για τα 0-100 σε 8,” και η τελική ταχύτητα φτάνει τα 196 χλμ/ώρα, κάτι που στην πράξη δεν αμφισβητείται, καθώς τα 1.472 κιλά βάρους του σχεδόν ορθογωνικού αμαξώματος κινούνται σβέλτα σε κάθε περίπτωση. Όμως, τίποτα δεν υφίσταται χωρίς αντίτιμο και στην περίπτωσή μας, το αντίτιμο της σβελτάδας ενός ελάχιστα αεροδυναμικού και με μεγάλο βάρος αμαξώματος, είναι η κατανάλωση καυσίμου, που στην πράξη απέχει πολύ από τους ισχυρισμούς του κατασκευαστή (6,9 λτ/100 χλμ.), καθώς στη διάρκεια της δοκιμής μας κυμάνθηκε στην τιμή των 10,5 λτ/100χλμ, ενώ σε ορεινές και δύσβατες διαδρομές (με την ψυχή στο στόμα, αφού δεν υπάρχει ρεζέρβα, αλλά μόνο κιτ επισκευής), εύκολα ξεπέρασε και τα 12 λτ..
Εδώ βέβαια θα πρέπει να τονίσουμε ότι το τετρακίνητο Renegade μάς εντυπωσίασε με τις εκτός δρόμου δυνατότητές του. Η εμπλοκή της τετρακίνησης είναι άμεση και δεν αφήνει βαρύ αμάξωμα εκτεθειμένο στα δύσκολα παρά τα «ασφάλτινα» ελαστικά.
Το Jeep Active Drive αποδεικνύεται αποτελεσματικό και συνηγορεί σε εκτός δρόμου περιηγήσεις, εκεί όπου τα περισσότερα SUV της εποχής, υποχωρούν. Όπλο για τις δυσκολίες είναι, η ιδιαίτερα κοντή 1η σχέση του αυτόματου κιβωτίου που ουσιαστικά αντικαθιστά το -ανύπαρκτο- κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού. Επιπλέον η απόσταση των 17,5 εκ. από το έδαφος αποδεικνύεται αρκετή και σε συνδυασμό με τις γωνίες προσέγγισης (17,9), ράμπας (21,2) και διαφυγής (29,7) επιτρέπουν την προσπέλαση δύσκολων εμποδίων χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια.
Από την πλευρά του, ο οδηγός θα πρέπει να επιλέξει από τον περιστροφικό επιλογέα (Jeep Selec Terrain) στην κονσόλα, το κατάλληλο στιλ οδήγησης, ως εξής:
- Auto: Για κίνηση και στους τέσσερις τροχούς, με συνεχή και πλήρως αυτόματη λειτουργία.
- Snow: Για επιφάνειες με χαμηλή πρόσφυση, όπως π.χ. γλίτσα, χιόνι.
- Sand: Για εκτός δρόμου διαδρομές με χαμηλή πρόσφυση, όπως αμμώδεις επιφάνειες.
- Mud: Για επιφάνειες που καλύπτονται με λάσπη ή βρεγμένο γκαζόν.
Στη συνέχεια πατώντας με μέτρο το γκάζι το σύνολο του συστήματος μετάδοσης να κάνει τη δύσκολη δουλειά.
Για τα πολύ δύσκολα, υπάρχει και η δυνατότητα κλειδώματος της τετρακίνησης, η οποία στη λειτουργία «Auto» διαλέγει αυτόματα την κίνηση από 4×2 σε 4×4 αναλόγως των συνθηκών πρόσφυσης, στέλνοντας έως και το 99% της ροπής στον πίσω άξονα.
Με λίγα λόγια, στην πράξη, οι εκτός δρόμου δυνατότητες του τετρακίνητου Renegade, ξεπερνούν τις ψυχολογικές αντοχές της πλειοψηφίας των οδηγών και έτσι δικαιολογείται απολύτως, αυτό που όλοι περιμένουμε αυτόματα, ακούγοντας και μόνο τη λέξη «Jeep».
Πέραν αυτών, το αυτόματο 9άρι κιβώτιο, ταιριάζει γάντι στη συγκεκριμένη έκδοση, παρέχοντας απολύτως ομαλή λειτουργία, αν και με κάποια υστέρηση στο χρόνο αλλαγής σχέσεων. Εννοείται ότι, είναι στη διάθεση του οδηγού η χειροκίνητη αλλαγή ταχυτήτων, μέσω του σε καλή θέση τοποθετημένου επιλογέα.
Κατά τα λοιπά, θα επαναλάβουμε τα όσα είχαμε επισημάνει και στην προηγούμενη εκτεταμένη δοκιμή του Renegade.
Στο δρόμο σου προκαλεί εντύπωση το «περπάτημα», που παρά ύφος της κατασκευής, είναι προσανατολισμένο -κυρίως- στον τομέα της άνεσης. Με ποιότητα κύλισης και ελάχιστους θορύβους, απορροφά υποδειγματικά τις ατέλειες των δρόμων του και εμφανίζει ελάχιστες αναπηδήσεις μόνο σε κατσαρό οδόστρωμα. Εντός πόλης αποδεικνύεται ιδιαίτερα ευέλικτο παρά το έντονα «τυφλό σημείο» στην πίσω δεξιά γωνία.
Στις στροφές παρά το ύψος και το βάρος, γέρνει πολύ λιγότερο από το αναμενόμενο, χάρη στα αυτορυθμιζόμενα αμορτισέρ της Koni και στην ανάρτηση, με γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, που διατηρούν σταθερό το αμάξωμα.
Πάντως, στην υπερβολή θα προκύψει υπερστροφή και τότε ο οδηγός θα πρέπει να αφήσει το γκάζι και να ανοίξει την τροχιά του όσο γρήγορα μπορεί με το σχετικά αργό -για αυτές τις περιστάσεις- τιμόνι. Από την άλλη είναι γεγονός ότι, ένα αυτοκίνητο με σχετικά μεγάλη απόσταση από το έδαφος δεν προδιαθέτει για σβέλτη οδήγηση, αλλά εδώ έχουμε να κάνουμε με το πιο καλοστημένο Jeep της ιστορίας, που σαν γνήσιο SUV της σύγχρονης εποχής έχει κυρίως αστικό προσανατολισμό. Δυνατά και ανθεκτικά αποδεικνύονται και τα φρένα, που όμως υστερούν σε αίσθηση και πρέπει ο οδηγός να τα συνηθίσει προκειμένου να τα εκμεταλλευτεί στο έπακρο.
Η γενικότερη αίσθηση ισορροπεί ιδανικά ανάμεσα στην παράδοση και τις μοντέρνες απαιτήσεις. Κλασικά γεροδεμένο αλλά και με προσεγμένης ποιότητας υλικά, με σύγχρονο σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας UConnect αλλά και με επιγραφή «SINCE 1941», για να μην ξεχνιόμαστε περί τίνος πρόκειται… Πρακτική τέλος είναι η χειρολαβή στο ταμπλό για το συνοδηγό.
Το Renegade 1.4 Turbo 4×4 διατίθεται αποκλειστικά με την έκδοση εξοπλισμού Limited που περιλαμβάνει όλες τις ανέσεις, όπως σύστημα infotainment, cruise control, αισθητήρες παρκαρίσματος, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό και ζάντες αλουμινίου 17’’, αλλά και πολλά αξεσουάρ ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας: 6 αερόσακους, ESC, Hill Start Assist, προβολείς ομίχλης, σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης αποφυγής σύγκρουσης (Forward collision warning plus) και σύστημα προειδοποίησης παρέκκλισης πορείας (Lane departure warning plus). Πρόκειται για μια πολύ πλούσια έκδοση, που κάνει την ζωή οδηγού και επιβατών πιο εύκολη/άνετη, ενώ από την άλλη δικαιολογεί την τσουχτερή τιμή των 31.135 ευρώ.
Κλείνοντας σημειώνουμε ότι, η τετρακίνητη έκδοση 1.4 Turbo βενζίνης του Renegade συνδυάζει τον παραδοσιακό χαρακτήρα της Jeep με τις σύγχρονες απαιτήσεις από ένα SUV. Ένα σύγχρονο επιβατικό με σχεδόν άριστες εκτός δρόμου επιδόσεις, με πλούσιο εξοπλισμό και χώρους αρκετούς για μια οικογένεια. Στα συν, το 9άρι αυτόματο κιβώτιο και στα πλην, η τσιμπημένη τιμή, μαζί με την έλλειψη κλασσικής ρεζέρβας, απαραίτητης ειδικά για τις εκτός δρόμου δυνατότητες της κατασκευής.
Τεχνικά χαρακτηριστικά 1.4 Turbo
Κινητήρας: 4κυλ., 16βάλβιδος, turbo
Κυβισμός: 1.368 κ.εκ.
Ισχύς: 170 ίπποι/5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 25,5 χγρμ/2.500 σ.α.λ.
Μετάδοση: 4×4
Κιβώτιο: 9άρι Αυτόματο
Τροχοί: 215/60/17
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι/ Πίσω Δίσκοι
Βάρος: 1.472 κιλά
Επιτάχυνση 0-100: 8,8΄΄
Τελική ταχύτητα: 196 χλμ
Κατανάλωση: 10,5 λτ/100 χλμ
Ρεζερβουάρ: 48λτ
Η πετρελαιοκίνητη έκδοση
Πέραν αυτού και καθώς στη συνέχεια της δοκιμής του 1.4Τ 4Χ4 170 ίππων έκδοσης, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε αυτήν με τον κινητήρα των 1.6 λίτρων πετρελαίου με τους 120 ίππους και τα 32,6 χγρμ ροπής από τις 1750 σ.α.λ. και να καταλάβουμε πως, αυτό είναι το σύνολο που ταιριάζει γάντι στο Renegade.
Με λίγο κροτάλισμα τραβά δυνατά και χωρίς δισταγμό ακόμη κι όταν έχεις με 6η και 1.500 σ.α.λ. στο στροφόμετρο. Με τη σφιχτή κλιμάκωση του μηχανικού 6τάχυτου κιβωτίου, ο πετρελαιοκινητήρας αυτός δίνει σπιρτάδα, επιδόσεις (0-100 σε 10.2’’ & τελική 178 χλμ/ώρα) και μειωμένη κατανάλωση που στην πράξη ήταν 6,6 λτ/100 χλμ, κοντά στα 4,6 λτ που ισχυρίζεται ο κατασκευαστής.
Δυστυχώς η έκδοση αυτή δεν συνοδεύεται από τετρακίνηση (ούτε και από …ρεζέρβα), οπότε δεν τίθεται θέμα σύγκρισης, παρά μόνον αν αξιολογηθούν οι πραγματικές ανάγκες του υποψηφίου αγοραστή, που στην πλειοψηφία δεν χρειάζονται τετρακίνηση, ενώ στην περίπτωση του 1,6 diesel, έχει και μια άκρως ενδιαφέρουσα τιμή, που ξεκινά από τις σχεδόν 20.000 ευρώ.
Τεχνικά χαρακτηριστικά 1.6 Diesel
Κινητήρας: 4κυλ., 16βάλβιδος
Κυβισμός: 1.598 κ.εκ.
Ισχύς: 120 ίπποι/3.750 σ.α.λ.
Ροπή: 32,6 χγρμ/1.750 σ.α.λ.
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Μηχανικό 6 σχέσεων
Τροχοί: 215/60/17
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι/Πίσω Δίσκοι
Βάρος: 1.465 κιλά
Επιτάχυνση: 0-100: 10,2΄΄
Τελική ταχύτητα: 178 χλμ/ώρα
Κατανάλωση: 6,6 λτ/100 χλμ
Ρεζερβουάρ: 48 λτ
Υπέρ
- Σχεδίαση με προσωπικότητα
- Στιβαρότητα κατασκευής
- Ποιότητα υλικών
- Κινητήρας
- Κιβώτιο (Αυτόματο 9άρι & Μηχανικό 6άρι)
- Οδική συμπεριφορά
- Ποιότητα κύλισης
- Δυνατότητες εκτός δρόμου (στο 1.4Τ)
- Χώροι
- Εξοπλισμός
- Κατανάλωση (στο 1.6 diesel)
Κατά
- Αίσθηση φρένων
- Έλλειψη ρεζέρβας
- Κατανάλωση (στο 1.4T)
- Τιμή (στο 1.4Τ)
Νίκος Τσάδαρης