Το ποσό των 6,1 δις. ευρώ θα πρέπει να εξασφαλίσει η κυβέρνηση μέσα από τη διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων στο χρονικό διάστημα από τώρα και μέχρι το 2ο τρίμηνο του 2018 οπότε ολοκληρώνεται το μνημόνιο.
Οι αναθεωρημένοι στόχοι, αποτυπώνονται στο καινούργιο μνημόνιο το οποίο προέκυψε μετά την ολοκλήρωση της 1ης αξιολόγησης. Από τα 6,2 δις. ευρώ, τα 1,2 θα πρέπει να εξασφαλιστούν μέσα στο 2016 κάτι που αναμένεται να συμβεί με την εκταμίευση του ποσού για τα αεροδρόμια. Το 2017, ο πήχης ανεβαίνει σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα: θα πρέπει να εισπραχθούν 3,2 δις. ευρώ ως εξής:
1. 800 εκατ. ευρώ μέσα στο πρώτο τρίμηνο
2. 800 εκατ. ευρώ στο δεύτερο τρίμηνο
3. 800 εκατ. ευρώ στο τρίτο τρίμηνο και
4. 800 εκατ. ευρώ στο τέταρτο τρίμηνο
Με τον ίδιο ρυθμό θα συνεχιστούν οι αποκρατικοποιήσεις και το 2018 προκειμένου να εισπραχθούν επιπλέον 800 εκατ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο του 2018 και άλλα τόσα στο δεύτερο τρίμηνο.
Τόσο η μίνι αξιολόγηση του Σεπτεμβρίου όσο και η αξιολόγηση του φθινοπώρου είναι γεμάτες από προαπαιτούμενα που συνδέονται με τις αποκρατικοποιήσεις. Ήδη μέσα στον Ιούνιο, η κυβέρνηση θα πρέπει να περάσει τη συμφωνία για το Ελληνικό από τη Βουλή ενώ τον Ιούλιο θα ανοίξει η διαδικασία για την εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή ο οποίος θα αποκτήσει το 20% των μετοχών του ΑΔΜΗΕ.
Μέχρι το φθινόπωρο, το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να έχει ξεκινήσει τη διαδικασία για την παραχώρηση –και μάλιστα για 35 χρόνια- τηςΕγνατίας Οδού αλλά και των τριών κάθετων αξόνων. Και μόνο αυτό το προαπαιτούμενο θα φέρει ξανά σε διαδικασία… συνεργασίας, τον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Σπίρτζη με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ. Επίσης, μέσα στο φθινόπωρο, θα πρέπει να μεταφερθεί στο νέο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων μια «ομάδα» ΔΕΚΟ η σύνθεση της οποίας θα συναποφασιστεί με τους θεσμούς.
Ο κατάλογος με τα προαπαιτούμενα που θα πρέπει να εκπληρωθούν μέχρι το τρίτο τρίμηνο του 2017, περιλαμβάνει και άλλα προαπαιτούμενα τα οποία συνδέονται με τις αποκρατικοποιήσεις. Ζητείται:
– Να μεταφερθεί στο νέο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων μία δεύτερη ομάδα κρατικών ελεγχόμενων επιχειρήσεων, η οποία θα συμφωνηθεί από κοινού με τους θεσμούς, μετά την οριστικοποίηση ενός μηχανισμού συντονισμού Ταμείου- Κυβέρνησης.
– Το ΤΑΙΠΕΔ να αποτιμήσει τα στοιχεία ενεργητικού των περιφερειακών αεροδρομίων και λιμένων και να μεταβιβάσει στο νέο Ταμείο εκείνα, που δεν σχεδιάζει να αναπτύξει.
– Να γίνουν τα κατάλληλα βήματα και να υιοθετηθεί νομοθεσία, εάν χρειαστεί, για την ενίσχυση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, σε ευθυγράμμιση με τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, των εμπλεκόμενων μερών και των ειδικών.
– Η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων τους εσωτερικούς κανονισμούς και τους απαιτούμενους νόμους για να διασφαλιστεί η πλήρης λετουργικότητά της.
– Να ολοκληρωθεί η επιλογή του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένου του διευθύνοντος συμβούλου.
– Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων θα συσταθεί σε σώμα.
– Να συμφωνηθεί η διαδικασία, βάσει της οποίας θα καθοριστεί η εξαίρεση των εναπομεινάντων χαρτοφυλακίων ακινήτων και κρατικά ελεγχόμενων επιχειρήσεων, που δεν θα μεταφερθούν στο Ταμείο.
Υπενθυμίζεται ότι εσωτερικό έγγραφο που περιλαμβάνεται στο «πακέτο» των τελικών κειμένων, αποκαλύπτει ότι η ελληνική κυβέρνηση υπέγραψε (σ.σ στις 7 Ιουνίου) «μνημόνιο κατανόησης» (Memorandum of Understanding-MOU) με τον βασικό μέτοχο του ΟΤΕ (Deutsche Telecom) προκειμένου η πώληση των μετοχών που κατέχει το Ελληνικό Δημόσιο (5% από τη συνολική συμμετοχή του 10% καθώς το 4% ανήκει στο ΙΚΑ) να πραγματοποιηθεί μέσα στον Ιούλιο. Ανάμεσα στην Deutsche Telekom και το Ελληνικό Δημόσιο, θα υπογραφεί καινούργια συμφωνία μετόχων.