O πληθωρισμός σκαρφάλωσε στο 6,8% παρά τις μέχρι σήμερα παρεμβάσεις που είναι πιο γενναίες από το μέσο ευρωπαϊκό όρο, αλλά απαιτούνται πρόσθετες ενισχύσεις και σε αυτές ανταποκρινόμαστε, είπε ο Χρήστος Σταϊκούρας ανακοινώνοντας τη νέα επιδότηση που όπως είπε «ρίχνει την τιμή της βενζίνης κάτω από τα δύο ευρώ».
«Επεκτείνεται η κάρτα Fuel pass 2 με διάρκεια τρεις μήνες (από την 1η Ιουλίου και ως 30 Σεπτεμβρίου) και αφορά περισσότερους δικαιούχους, συνολικά 3,1 εκατομμύρια ιδιοκτήτες οχημάτων με εισόδημα ως 30.000, προσαυξημένο κατά 3.000 για κάθε μέλος του νοικοκυριού», ανήγγειλε ο υπουργός Οικονομικών. Με τη διεύρυνση των εισοδηματικών κριτηρίων συμπεριλαμβάνονται όσοι έχουν οικογενειακό εισόδημα έως και 45.000 ευρώ (καθαρό μετά την αφαίρεση των φόρων). Σημειώνεται ότι με βάση τα εισοδηματικά κριτήρια, οι δυνητικοί δικαιούχοι είναι 3,1 εκατ. από τα 3,5 εκατ. ιδιοκτητών οχημάτων.
Για τους δικαιούχους που επιλέγουν τη χρήση ψηφιακής χρεωστικής κάρτας, το ποσό της οικονομικής ενίσχυσης προσαυξάνεται κατά 15 ευρώ, έναντι 5 ευρώ που ίσχυε με την προηγούμενη επιδότηση.
Η επιδότηση για αυτοκίνητο σε ηπειρωτική περιοχή, με τη χρήση κάρτας, ανέρχεται στα 80 ευρώ για το τρίμηνο, από 45 ευρώ που ίσχυε. Για τους πολίτες που έχουν κύρια κατοικία σε νησιωτική περιοχή, η επιδότηση, με τη χρήση κάρτας, ανέρχεται στα 100 ευρώ για το τρίμηνο, από 55 ευρώ που ίσχυε.
Για ιδιοκτήτες μοτοσυκλετών, η επιδότηση, με τη χρήση κάρτας, ανέρχεται στα 60 ευρώ για το τρίμηνο σε ηπειρωτική περιοχή και 70 ευρώ σε νησιωτική περιοχή. Συνεπώς, η επιδότηση καυσίμου ανέρχεται σε 44 λεπτά το λίτρο σε ηπειρωτική περιοχή, ή 80 ευρώ για 180 λίτρα καυσίμου το τρίμηνο, και 56 λεπτά το λίτρο σε νησιωτική περιοχή, ή 100 ευρώ για 180 λίτρα καυσίμου το τρίμηνο.
Τα 180 λίτρα καυσίμου το τρίμηνο αντιστοιχούν, κατά μέσο όρο, σε περίπου 600 χιλιόμετρα μηνιαίως, με σκοπό την κάλυψη των απαραίτητων μετακινήσεων. Αυτή η επιδότηση, με τα σημερινά δεδομένα, ρίχνει την τιμή της βενζίνης κάτω από τα 2 ευρώ. Το κόστος εκτιμάται στα 200 εκατ. ευρώ.
Συνεχίζεται παράλληλα η επιδότηση του πετρελαίου κίνησης (Diesel) για τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο. Η επιδότηση είναι 12 λεπτά το λίτρο στην πηγή, έτσι ώστε το όφελος στην τελική τιμή, συνυπολογίζοντας τον ΦΠΑ, να ανέλθει σε 15 λεπτά το λίτρο. Το κόστος εκτιμάται στα 115 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα επισπεύδεται η επιστροφή φόρου για το αγροτικό πετρέλαιο. Η επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το πετρέλαιο, το οποίο αγόρασαν το πρώτο εξάμηνο του 2022 θα γίνει αρχές Αυγούστου. Οι αγρότες πρέπει να υποβάλουν αίτηση σε σχετική πλατφόρμα που θα αναπτυχθεί γι’ αυτόν τον σκοπό, δηλώνοντας την αξία του πετρελαίου κίνησης που αγόρασαν κατά το 1ο εξάμηνο του 2022.
Κατόπιν, το καταβλητέο ποσό θα υπολογίζεται με βάση την αξία αυτών των αγορών, και με ανώτατο όριο συντελεστή ανά στρέμμα για κάθε καλλιέργεια ή εκτροφή, όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί στη δήλωση ΟΣΔΕ του 2021. Ωστόσο, απαραίτητη προϋπόθεση για τη λήψη της ενίσχυσης είναι να έχει υποβληθεί δήλωση ΟΣΔΕ και για το έτος 2022. Το κόστος εκτιμάται στα 60 εκατ. ευρώ.
Έτσι, το συνολικό κόστος των νέων παρεμβάσεων, διαμορφώνεται στα 375 εκατ. ευρώ. Οι πόροι για τη χρηματοδότησή τους προέρχονται από την καλύτερη εκτέλεση του προϋπολογισμού, τον προηγούμενο μήνα.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
Με βάση τις τιμές των καυσίμων στις 16 Ιουνίου, το όφελος που προκύπτει έχει ως εξής:
- Με 2,40 ευρώ η βενζίνη σε ηπειρωτική περιοχή (π.χ. Αττική), ο καταναλωτής πληρώνει τη βενζίνη, για 60 λίτρα κατανάλωση μηνιαίως, με τιμή 1,96 ευρώ.
- Mε 2,06 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης σε ηπειρωτική περιοχή (π.χ. Αττική), ο καταναλωτής πληρώνει το πετρέλαιο κίνησης, για 60 λίτρα κατανάλωση μηνιαίως, με τιμή 1,62 ευρώ.
- Με 2,55 ευρώ η βενζίνη σε νησιωτική περιοχή (π.χ. Δωδεκάνησα), ο καταναλωτής πληρώνει τη βενζίνη, για 60 λίτρα κατανάλωση μηνιαίως, με τιμή 1,99 ευρώ.
- Με 2,22 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης σε νησιωτική περιοχή (π.χ. Κυκλάδες), ο καταναλωτής πληρώνει το πετρέλαιο κίνησης, για 60 λίτρα κατανάλωση μηνιαίως, με τιμή 1,66 ευρώ.