Δυναμικά παρενέβη η κυρία Όλγα Γεροβασίλη με Ομιλία της στη Βουλή για να βρεθεί λύση για τα διεκδικούμενα ακίνητα από το ΤΕΘΑ στην περιοχή «Βαλαώρα» Άρτας, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών για «την εξαγορά κατεχομένων ακινήτων της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου, ακινήτων του Ταμείου Εθνικής Άμυνας, κ.α.».
Όπως επεσήμανε, η κα Γεροβασίλη, το πρόβλημα των αμφισβητούμενων και των κατεχομένων ακινήτων του Δημοσίου είναι διαχρονικό. Όπως κατέδειξαν και οι εκπρόσωποι των φορέων στις συνεδριάσεις της Επιτροπής Οικονομικών, έχουν γίνει πολλές νομοθετικές απόπειρες για την επίλυση του προβλήματος (το 1939, το ‘57, το ‘68, το ‘76, το ‘84, το ’93, ο νόμος 2386/1996 κ.α.).
Χιλιάδες αιτήσεις εξαγοράς υποβλήθηκαν από ιδιώτες, οι οποίες δεν εξετάστηκαν από την Διοίκηση. Tώρα, με το νομοσχέδιο, αυτές οι αιτήσεις τίθενται στο αρχείο, λόγω δήθεν αδράνειας των πολιτών (κατά την αιτιολογική έκθεση). Προφανώς το πρόβλημα δεν επιλύθηκε με τους προηγούμενους νόμους. Ούτε, όμως, η τύχη του παρόντος νομοσχεδίου προοιωνίζεται καλύτερη, με δεδομένες τις ενστάσεις που διατύπωσαν οι φορείς και οι εκπρόσωποι των τοπικών κοινωνιών.
Η κα Γεροβασίλη κατέστησε γνωστό στον Υπουργό Οικονομικών το διαχρονικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι της Βαλαώρας και ιδίως τώρα με τις αγωγές του ΤΕΘΑ σε 108 ιδιοκτήτες!
Ζήτησε δε την άμεση εξέταση του θέματος από τον εισηγητή Υπουργό Οικονομικών μαζί με τον αρμόδιο Υπουργό Εθνικής Άμυνας, ώστε να αποτραπεί μια τεράστια αδικία σε βάρος των Αρτινών.
Το ζήτημα είναι μεγάλο και αφορά περίπου σε 200 οικογένειες εντός του αστικού ιστού. Ήδη έχουν ασκηθεί αγωγές κατά 108 ιδιοκτητών από το ΤΕΘΑ (Ταμείο Εθνικής Άμυνας), με τις προτάσεις στα δικαστήρια να κατατίθενται αυτές τις μέρες. Πρόκειται για ιδιοκτήτες οικοπέδων και οικιών πέριξ του Στρατοπέδου ΒΕΡΣΗ, με το ΤΕΘΑ να ισχυρίζεται ότι όλη η έκταση που βρίσκεται κάτω από την περίφραξη του στρατοπέδου και τον περιφερειακό δρόμο του ανήκει (μνημονεύοντας ακόμη και τα Απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη…).
Στην πραγματικότητα, όμως, υπάρχουν ιδιοκτήτες που έχουν αγοράσει τα ακίνητα αυτά με νόμιμα συμβόλαια, έχουν μακρόχρονη αδιατάρακτη κτήση ή τουλάχιστον θα έπρεπε να προστατεύονται ως καλόπιστοι τρίτοι που απέκτησαν από επαχθή αιτία (δηλαδή με αγορά και καταβολή τιμήματος).
Όπως τόνισε η κα Γεροβασίλη στον Υπουργό, τα όρια του στρατοπέδου έχουν μονομερώς αναπροσαρμοστεί με απόφαση της ίδιας της Στρατιωτικής Υπηρεσίας, αναγνωρίζοντας τη διαμορφωθείσα κατάσταση ήδη από το 1955.
Σήμερα, τα ακίνητα αυτά βρίσκονται εντός του αστικού ιστού και του σχεδίου πόλεως. Στην πλειοψηφία τους τα ακίνητα έχουν οικοδομηθεί, ορισμένα μάλιστα και με τη λήψη στεγαστικών δανείων, γι’ αυτό και το ΤΕΘΑ ενάγει και τις δανειοδότριες Τράπεζες (που επίσης έκαναν έλεγχο τίτλων και νομίμου ιδιοκτησίας πριν χορηγήσουν τα δάνεια). Μάλιστα, οι πολίτες έχουν αναγνωριστεί ως ιδιοκτήτες και με αποφάσεις του Εθνικού Κτηματολογίου.
Τί προβλέπει το νομοσχέδιο:
Στο άρθρο 15 του νομοσχεδίου αναφέρεται ότι οι διατάξεις των άρθρων 1 έως και 14 εφαρμόζονται και στα ακίνητα ιδιοκτησίας του Ταμείου Εθνικής Άμυνας (ΤΕΘΑ). Συνεπώς οι ιδιοκτήτες καλούνται να καταβάλουν (υπό την προϋπόθεση ότι κατέχουν τα ακίνητα επί τριακονταετία και αν υπάρχει κτίσμα ανεγερθέν μέχρι το 1991 ή 40 χρόνια και με κτίσμα έως το 1981), το 100% της αντικειμενικής αξίας (με προσαύξηση 25% αν υπάρχει κτίσμα), με έκπτωση ανάλογα με τα έτη κατοχής έως και 50%.
Για τους 108 Αρτινούς που είναι ήδη εναγόμενοι από το ΤΕΘΑ το ποσό εξαγοράς ορίζεται στο 50% της αντικειμενικής, με βάση το άρθρο 8 του νομοσχεδίου.
Όπως, όμως, είπε και η κα Γεροβασίλη στη Βουλή, οι άνθρωποι αυτοί, ιδίως οι καλόπιστοι τρίτοι που έχουν αδιάκοπη σειρά τίτλων και απόφαση Κτηματολογίου δεν πρέπει και δεν μπορούν να ξαναγοράσουν τα σπίτια τους, τα οποία πολλοί ήδη χρωστούν στις Τράπεζες. Ήδη ο Δικηγορικός Σύλλογος Άρτας αλλά και σύσσωμο το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αρταίων καταγγέλλουν τη στάση του ΤΕΘΑ, καθώς όπως αναφέρεται «ανατρέπεται η υφισταμένη επί σειρά δεκαετιών πραγματική κατάσταση, που συνεπάγεται τον εξανδραποδισμό των σημερινών κατόχων των αντίστοιχων ακινήτων, αφού επιπλέον: α) τους οδηγεί σε ατέρμονους δικαστικούς αγώνες, που συνεπάγονται σημαντικό οικονομικό κόστος, β) δεσμεύει υπέρμετρα και πέραν των συνταγματικών προβλέψεων, τις ιδιοκτησίες, μέχρις εκδόσεως αμετακλήτου αποφάσεως, αφού παρεμποδίζεται τόσο η διάθεση, όσο και η αξιοποίησή τους».
Πρόκειται για τεράστιο κοινωνικό θέμα και βέβαια η κα Γεροβασίλη κατέθεσε στα πρακτικά της Βουλής και το σχετικό ψήφισμα του Δικηγορικού Συλλόγου Άρτας.
Εξεύρεση Λύσης:
Η κα Γεροβασίλη κάλεσε την Κυβέρνηση να επιφυλάξει ιδιαίτερη μέριμνα και να προβλέψει ειδική ρύθμιση για τις περιπτώσεις, όπως στην Άρτα, που πρόκειται για ολόκληρους οικισμούς (περιλαμβανομένων και δημοτικών εγκαταστάσεων, Ιερού Ναού και υδατοδεξαμενής!).
Κατ’ ελάχιστον, η κα Γεροβασίλη κάλεσε τον Υπουργό να επεκτείνει και για τα ακίνητα που διεκδικεί το ΤΕΘΑ, την εφαρμογή του άρθρου 16 του νομοσχεδίου, τις «Ειδικές Ρυθμίσεις» δηλαδή, σύμφωνα με τις οποίες: «το Δημόσιο απέχει από την άσκηση αγωγών και οι διανοιγείσες δίκες καταργούνται, όταν πρόκειται για ακίνητα εντός σχεδίου πόλεως ή εντός οικισμού και ο ιδιώτης έχει αναγραφεί ως κύριος στις πρώτες κτηματολογικές εγγραφές».
Το άρθρο αυτό αφορά μόνο ακίνητα που διαχειρίζεται το Υπουργείο Οικονομικών.
Είναι επιτακτική κοινωνική ανάγκη τουλάχιστον να επεκταθεί το συγκεκριμένο άρθρο και για τα ακίνητα που διεκδικεί ΤΕΘΑ αλλά και να απαλειφθεί η προϋπόθεση να μην έχει εκδοθεί Πρωτόκολλο Διοικητικής Αποβολής.
Δεν θα λυθούν όλα τα προβλήματα, καθώς εδώ χρειάζεται μια συνολικότερη πολιτική λύση.
Όμως, όπως τόνισε κλείνοντας η κα Γεροβασίλη, πρέπει κατ’ ελάχιστον να γίνει αυτή η τροποποίηση και διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής του άρθρου 16, ώστε να εφαρμόζεται και στο ΤΕΘΑ όπως και τα προηγούμενα άρθρα του νομοσχεδίου για να μην οδηγηθούν δεκάδες οικογένειες Αρτινών σε οικονομικό και κοινωνικό αδιέξοδο.