Τα μεγάλα περιθώρια διείσδυσης των ελληνικών και κατ΄ επέκταση των Αρτινών προϊόντων στην αγορά της Αμερικής αναδείχθηκαν στη διάρκεια σεμιναρίου με θέμα TradeUSAWorkshop: Prepare-PlanExecute, που πραγματοποιήθηκε στο συνεδριακό Κέντρο του Επιμελητηρίου Άρτας το απόγευμα της Τετάρτης 29 Μαρτίου, με συνδιοργανωτές το Επιμελητήριο Άρτας και το Τμήμα Εξαγωγών του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου.
Όπως τονίστηκε για να προσεγγίσει κάποιος την Αμερικανική αγορά χρειάζεται στρατηγικό σχεδιασμό, σωστή έρευνα & οργάνωση, επένδυση στην προβολή προϊόντων και συνέπεια στην τήρηση χρονοδιαγραμμάτων & την παράδοση προϊόντων.
Ανοίγοντας την εκδήλωση ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Άρτας Χρήστος Παπάζογλουεπισήμανε πως οι ρυθμοί ανάπτυξης σε συνδυασμό με το μέγεθος των ΗΠΑ και τις παραδοσιακά άριστες σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών, δίνουν τεράστιες δυνατότητες προώθησης ελληνικών προϊόντων, τη στιγμή μάλιστα που καταγράφεται μεγάλη ζήτηση και σε προϊόντα τα οποία κατασκευάζονται ή παράγονται στην Ελλάδα, κυρίως στον τομέα των τροφίμων.Όπως είπε: «Ο ιδιωτικός τομέας οφείλει να αλλάξει ριζικά τον προσανατολισμό του, με ιδιαίτερη έμφαση στις εξαγωγές. Αυτό έχει ήδη ξεκινήσει να συμβαίνει, κυρίως λόγω της μεγάλης αρνητικής επίπτωσης που έχει η ύφεση στην εγχώρια ζήτηση, αλλά η στροφή αυτή πρέπει να ενισχυθεί και να διατηρηθεί σε μακροπρόθεσμη βάση.
«Το Επιμελητήριο της Άρτας έχει ως στόχο να ανοίξει τους ορίζοντες της τοπικής μας οικονομίας, να κάνει τους παραγωγούς κοινωνούς του παγκοσμίου εμπορίου, να συμβάλει στην εξωστρέφεια και εν τέλει να βάλει το δικό του λιθαράκι στην ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Να συμβάλει στο ζητούμενο για την τοπική και εθνική μας οικονομία», τόνισε.
Ο κ. Παπάζογλου αναφέρθηκε, εξάλλου, στους τέσσερις πυλώνες ανάπτυξης της αγροτικής μας οικονομίας, ένας εκ των οποίων είναι και ο σαφής εξαγωγικός προσανατολισμός της αγροτικής οικονομίας, τονίζοντας πως χρειάζεται η ουσιαστική στήριξη από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και κυρίως από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.
«Σε μια κρίσιμη καμπή για την Ελλάδα είναι σαφές ότι ο ρόλος του συγκεκριμένου Υπουργείου θα πρέπει να είναι περισσότερο εξωστρεφής και να ανοίγει δρόμους σε παραδοσιακές αλλά και νέες αγορές. Παράλληλα, θα πρέπει να υπάρξει προσέλκυση επενδύσεων, αύξηση της παραγωγής και η ανάδειξη προϊόντων ως ονομασία προέλευσης», υποστήριξε, για να προσθέσει πως η πολιτεία θα πρέπει άμεσα να μεριμνήσει για τη διευκόλυνση των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων,μειώνοντας τη γραφειοκρατία και επιταχύνοντας τις διαδικασίες επιστροφής εξαγωγικού ΦΠΑ, ώστε να υπάρξει εισροή συναλλάγματος& αύξηση της ρευστότητας, που θα βοηθήσει σημαντικά στην ανάταση της ελληνικής οικονομίας.
Ο Γενικός Διευθυντής του Ελληνοαμερικανικού Ηλίας Σπυρτούνιαςυποστήριξε πως η αγορά των ΗΠΑ είναι μεν μια δύσκολη αγορά γιατί είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική κι έχει δικές της εξαγωγικές διαδικασίες, αλλά αν καταφέρει κάποια επιχείρηση να διεισδύσει, είναι συνεπής και δημιουργήσει συνθήκες εμπιστοσύνης στην παράδοση των προϊόντων και την διατήρηση της ποιότητας τους έχει μέλλον, ειδικά στον τομέα των τροφίμων.
Ο κ. Σπυρτούνιας αναφέρθηκε επίσης, στα βήματα που πρέπει να κάνει μια εταιρεία η οποία είτε ενδιαφέρεται να συνάψει συμβόλαιο με εισαγωγική εταιρεία των ΗΠΑ είτε να εγκαταστήσει εκεί μια θυγατρική της για να παράγει το προϊόν της εκεί.Όπως είπε, πριν ξεκινήσει κάποιος θα πρέπει να χαράξει στρατηγική, να κάνει έρευνα και καλή προετοιμασία. Σ’ αυτό το στάδιο θα χρειαστεί βοήθεια από εξειδικευμένους φορείς και συνεργάτες στον τομέα του μάρκετινγκ. Γι’ αυτό το σκοπό, υποστήριξε, δημιουργήθηκε και το Τμήμα εξαγωγών στο Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο, το οποίο πραγματοποιεί έρευνες αγοράς, παρέχει ενημέρωση για τους νέους κανονισμούς, διοργανώνει εκπαιδευτικά σεμινάρια και ημερίδες, συμμετέχει σε εκθέσεις στην Αμερική και κατευθύνει τους εξαγωγείς σχετικά με την έκδοση των απαιτούμενων πιστοποιητικών και σημάτων. Τέλος, επισήμανε πως η Άρτα έχει πολύ καλές επιχειρήσεις, οι οποίες αν συνεργαστούν ώστε να δημιουργήσουν οικονομίες κλίμακος και να προωθήσουν μεγαλύτερες ποσότητες, τα προϊόντα τους μπορούν να έχουν πολύ καλή πορεία στις ΗΠΑ.
Ερωτηθείς αν η Άρτα θα μπορούσε να προσελκύσει Αμερικανούς τουρίστες υποστήριξε πως χρειάζεται να «πουλήσουμε» το μύθο της Άρτας, να διοργανώσουμε φεστιβάλ σχετικά με τον τόπο και τα προϊόντα μας και φυσικά να δείξουμε σεβασμό & ευγένεια στους Αμερικανούς τουρίστες που θα μας επισκεφθούν. Αναφέρθηκε εξάλλου, στο σχέδιο που καταρτίζεται για ανάπτυξη των δρόμων του Ιονίου – διοργάνωση κρουαζιέρων στον Ιόνιο, όπου η Άρτα θα μπορούσε να ενταχθεί στις επισκέψεις, αρκεί να χαραχθούν συγκεκριμένες επισκέψιμες διαδρομές. Πρότεινε επίσης τη δημιουργία προθηκών με τοπικά προϊόντα που διακινούνται στην Αμερική στα αεροδρόμιατης χώρας, ώστε ο τουρίστας να παίρνει μαζί του ένα ενθύμιο, που θα το αναγνωρίσει βλέποντάς το σε κάποιο ράφι στη χώρα του.
Από την πλευρά του ο ειδικός σύμβουλος του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου σε θέματα εξαγωγών Δημήτρης Καραβασίλης ενημέρωσε για τις στρατηγικές marketing και πωλήσεων, το branding, θέματα χρηματοδότησης από τις ΗΠΑ, τις διαδικασίες του fda, τα δίκτυα διανομής, κ.α.
Παρουσίασε μάλιστα έρευνες του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου για προϊόντα του αγροδιατροφικού τομέα και συγκεκριμένα για την Ελιά & το Ελαιόλαδο , τα Γαλακτοκομικά, τα Φρούτα & Λαχανικά, το Μέλι, τα Αρτοσκευάσματα και το Κρέας.
Υποστήριξε πως οι Αμερικανοί από τη μια θέλουν φρέσκα προϊόντα χωρίς προσθήκες και συντηρητικά, αλλά ταυτόχρονα θέλουν να είναι και μακράς διάρκειας, γι αυτό απαιτείται καλή γνώση των προϋποθέσεων του FDA, σχετικά με το ποια συντηρητικά ή λιπάσματα κ.ά. επιτρέπονται, ενώ μεγάλο ρόλο παίζει και η συσκευασία και κυρίως οι πληροφορίες για το προϊόν που αναγράφονται σε αυτήν.
Επέμεινε στη δημιουργία συνεργειών κατά την παραγωγή και τη διάθεση των προϊόντων, καθώς μια επιχείρηση μόνη της δεν έχει τη δυνατότητα να καλύψει τις ποσότητες που συνήθως ζητούνται.
Στο μηχανισμό ασφάλισης των εμπορικών πιστώσεων & είσπραξης επισφαλών απαιτήσεων αναφέρθηκε ο δ/νων σύμβουλος της AtradiousCreditInsuranceNVΓεράσιμος Τζέης.
Όπως είπε, η Ασφάλιση Πιστώσεων βοηθά τους επιχειρηματίεςνα προστατέψουν την επιχείρησή τους από τους κινδύνους που ελλοχεύουν στις επί πιστώσει εμπορικές συναλλαγές, όπως η αφερεγγυότητα των πελατών.Στην περίπτωση που κάποιος δεν αποπληρώνει το χρέος του ή πτωχεύσει, τότε ο ασφαλιστής αποζημιώνει τα λεφτά που χάθηκαν. Ασφαλίζονται τιμολογημένες απαιτήσεις για παραδόσεις αγαθών ή για παροχή υπηρεσιών. Οι χρόνοι αποζημίωσης είναι το πολύ 6 μήνες από την αρχική ημερομηνία πληρωμής. Εξαιρούνται απαιτήσεις προς Δημόσιους πελάτες, και η ασφάλιση παρέχεται μέσω πιστωτικών ορίων.
Τα διεθνή πρότυπα GS1 παρουσίασε ο Δ/ντής Μάρκετινγκ και Ανάπτυξης του μη κερδοσκοπικού οργανισμού GS1 Association Greece, Δημήτρης Χρήστου, ενώ ο Καθ. Γεώργιος Σαρανταυγάς αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα συγχρονισμού των δεδομένων των προϊόντων ώστε να υπάρξει προστιθέμενη αξία στην εξαγωγή.